Kenapakah anda perlu mengambil berat mengenai perancang keluarga? 

Merancang keluarga bermaksud menentukan bilakah masa yang sesuai untuk mempunyai anak, jarak kehamilan dan berapakah bilangan yang di ingini oleh pasangan tersebut.

Masa yang sesuai untuk wanita hamil :

Beberapa faktor mendorong pasangan untuk merancang anak mereka. Namun, kedua-dua suami dan isteri harus menyokong dan memahaminya agar tidak ada pihak yang berasa bimbang. Dengan kos sara hidup yang semakin meningkat, sesetengah pasangan mungkin tidak dapat mengekalkan lebih daripada dua anak. 

  Walaupun selepas mempunyai 1-2 anak, sesetengah ibu mengalami kemurungan dan tidak dapat menjaga mereka tanpa bantuan suami mereka. Dalam keadaan tertentu, suami tidak menghiraukan perasaan isteri dan percaya bahawa dia boleh menanganinya sendirian.

Walaupun selepas beberapa tahun, sesetengah ibu masih dalam proses pemulihan selepas melahirkan anak. Ia mungkin disebabkan oleh tindak balas anestetik, pantang yang tidak mencukupi, atau kesan sisa pembedahan cesarean.

Sebagai suami, pasangan harus mempertimbangkan perkara ini dan menjauhkan diri daripada melakukan persetubuhan semata-mata untuk kepuasan diri. Sekiranya wanita hamil semula dalam tempoh yang singkat, risiko kepada isteri agak tinggi.



Sumber : theasianparent, myhealth.gov

Poliklinik Dr. Medic

1A-00-01, Pangsapuri Melati, 

Jalan Merdeka, Merdeka Villa, 

68000 Ampang Jaya, Selangor.

Waktu Operasi Kami

Isnin - Ahad ( SETIAP HARI )

8:00 Pagi - 10:00 Malam

Hubungi Kami

Tel: 03-4291-0405

H/P: +6014-227-5167