Apakah itu Ultrasound?

Penggunaan ultrasound dalam perubatan pertama kali diperkenalkan oleh Dr George Ludwig pada akhir 1940-an. Dengan kemajuan teknologi ultrasound, penggunaannya dalam bidang perubatan semakin meluas.

  Ia telah berkembang dari pengukuran asas dimensi anatomi seperti diameter biparietal kepala janin, kepada pemeriksaan yang lebih terperinci mengenai keabnormalan janin. Ultrasound juga digunakan secara meluas untuk mengesan perubahan dalam tekstur tisu dan aliran darah dalam badan. 

Ultrasound mempunyai beberapa kelebihan berbanding kaedah pengimejan lain. Kelebihan utama ultrasound berbanding CT dan X-ray konvensional ialah ia tidak melibatkan sinaran ion. Walaupun imbasan MRI juga tidak melibatkan sinaran ion, imbasan MRI memerlukan pesakit berada dalam ruang yang agak bising dan tertutup.

Ia menyediakan pengimejan masa nyata, menjadikannya sesuai untuk digunakan dalam membantu prosedur perubatan seperti biopsi jarum dan penyedutan cecair. Tiada kesan sampingan jangka panjang yang diketahui dan ia jarang menyebabkan ketidakselesaan kepada pesakit.

Peperiksaan ultrasound tidak menyakitkan dan diterima dengan baik oleh kebanyakan pesakit. Walau bagaimanapun, prosedur ultrasound yang memerlukan transduser dimasukkan ke dalam lubang badan boleh menyebabkan sedikit ketidakselesaan.


Ultrasound secara amnya dianggap sebagai teknologi pengimejan yang selamat, termasuk untuk pengimejan pranatal. Menurut Persatuan Ultrasound Perubatan British, tiada bukti bahawa penggunaan ultrasound diagnostik pada orang, termasuk janin, boleh menghasilkan kesan buruk yang serius. 

  Pertubuhan Kesihatan Sedunia menyokongnya dalam Laporan Teknikal Siri 875 (1998), yang menyatakan bahawa tidak ada laporan mengenai akibat biologi berbahaya daripada ultrasonografi. Walau bagaimanapun, apabila menggunakan ultrasonografi pada organ penting, Health Canada menasihati penjagaan.

 Walaupun fakta bahawa tiada bukti bahawa ultrasound boleh merosakkan janin, Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan AS menganggap penggunaan ultrasound sebagai alat perubatan untuk mencipta "rakaman janin simpanan" sebagai tidak diluluskan.


Sumber : myhealth.gov


Poliklinik Dr. Medic

1A-00-01, Pangsapuri Melati, 

Jalan Merdeka, Merdeka Villa, 

68000 Ampang Jaya, Selangor.

Waktu Operasi Kami

Isnin - Ahad ( SETIAP HARI )

8:00 Pagi - 10:00 Malam

Hubungi Kami

Tel: 03-4291-0405

H/P: +6014-227-5167